Oskyltat

Oskyltat

Välkommen till Oskyltat!

På bloggen Oskyltat hittar du sevärdheterna du inte visste att du ville se – de som sällan är utmärkta med en skylt. Oskyltat är en direkt fortsättning på bloggen Osevärdheter som jag 2010–2017 hade hos Dagens Nyheter. De 235 inläggen hos DN är fortfarande tillgängliga via denna länk. Oskyltat finns även som grupp på Facebook.

Hör gärna av er med synpunkter och förslag. Sprid länken till bloggen och dela inläggen på Facebook. Jag gör detta i första hand för min egen skull, men det är alltid roligare om det finns någon som tar del av vad man skriver.

Mats Areskoug
areskoug(at)telia.com

Ståtligt skånskt slott revs efter bara hundra år

Övriga SverigePosted by Mats Areskoug Thu, November 30, 2017 19:15:04

Det var en gång en man (av typen friherre) som tyckte att han var värd ett nytt slott. Arwid Kurck köpte gården Rynge nordväst om Ystad och satte igång. I mitten av 1860-talet stod det storslagna slottet av tegel klart. Dessutom engelsk park med slingrande gångar och en stor damm.
Slottet 1928. Foto Oskar Bladh, från Nordiska museets arkiv (CC BY-NC-ND 4.0)

Men underbart kan vara kort. 1946 avled den sista medlemmen i släkten Kurck. Slottet stod obebott och förfallet satte in. 30 år senare revs byggnaden eftersom den ansågs utgöra en fara för spänningssökande besökare.
Dammen 2017.

150 år efter slottets färdigställande finns inte mycket av prakten kvar. Av slottet återstår en stor stenhög. Det tydligaste beviset på platsens märkliga historia är den ”välbevarade” dammen med sina näckrosor (kartkoordinater 55.48784, 13.66685).

Fakta/läs mer
Sjörup-Vallösa byalags hemsida





Ruin av E4-rastplats i Småland

Övriga SverigePosted by Mats Areskoug Wed, November 15, 2017 19:18:13

Vet man var den ligger så går det att skymta den bakom betongsuggorna från E4 på vägen norrut mellan Huskvarna och Gränna. För en rejäl besiktning rekommenderas dock den parallella grusvägen. Den avstängda rastplatsen Öland (kartkoordinater 57.95844, 14.35390) är en av Sveriges få motorvägsruiner.

Efter en kortare promenad genom en hästhage belönas man rikligt. Växtligheten är på väg upp genom asfalten. Parkeringsplatsens markeringar finns kvar tillsammans med en och annan belysningsstolpe. Allt tiotalet meter från motorvägens brus.

Enligt Trafikverket anlades rastplatsen antagligen i början av 1970-talet för att stängas cirka 30 år senare. En av orsakerna till stängningen var den låga standarden, bland annat saknades toaletter. Det har diskuterats att öppna rastplatsen på nytt, men det har bland annat fallit på att den ligger undanskymd och skulle kännas otrygg.

Läs om andra svenska motorvägsruiner på Osevärdheter
Motorvägen som bidde en tummetott
Vem räddar Årstalänken?



Massmördaren Mao i Västertorp

StorstockholmPosted by Mats Areskoug Wed, November 01, 2017 09:42:13

Man kan ha många åsikter om Kinas starke man Mao Zedong (1893–1976) – och det har man. Men att han ligger bakom tiotals miljoner kinesers död kan anses bevisats. Därför blev jag överraskad när jag (sist av alla?) blev medveten om att ordförande Mao är en del av ett konstverk utanför sporthallen i Västertorp (kartkoordinater 59.29335, 17.97742) i södra Stockholm.

I USA har under hösten debatten om statyer föreställande Sydstatshjältar urartat i våldsamheter som tillochmed kärvt människoliv. I Sverige är debatten mer sansad. Mao är naturligtvis omdebatterad, men även statyer av diverse hjältekonungar ifrågasätts. Och i Belgien står så vitt jag vet statyerna av massmördaren Leopold II kvar.

Konstverket med Mao i Västertorp heter ”Efter badet” och är skapat av Pye Engström 1976. Det är utformat som en soffa med människor som var politiskt engagerade i början av 1970-talet. Vill man inte sitta i Maos knä kan man välja till exempel Sara Lidman eller Angela Davis.

Fakta/läs mer:
Philip Short: ”Mao. A life”, Hodder & Sloughton, 1999.





Sveriges äldsta betongbro

Övriga SverigePosted by Mats Areskoug Sun, October 15, 2017 17:58:39

Den som strosar runt i Rom kan njuta av antika betongkonstruktioner. Den som strosar runt i skånska Jordberga kan njuta av Sveriges äldsta bevarade betongbro (kartkoordinater 55.41465, 13.40375).

Bron kan knappast tävla med de antika konstruktionerna i skönhet, men den stensatta landsvägen mellan godset Jordberga och det nedlagda och rivna sockerbruket är vacker. Bron byggdes 1887 och var då den andra betongbron i Sverige. Den första, som numer är riven, byggdes över Skräbeån vid Bromölla 1874.

Fakta/läs mer
Länsstyrelsen i Skåne: Broar







Vikingahövdingen Knobbur och hans skepp ”Vindile”

GotlandPosted by Mats Areskoug Sun, October 01, 2017 18:43:46

Vad är en sägen? Behöver den vara nedtecknad eller räcker det med att den finns citerad på en massa ställen? ”Enligt sägnen bodde det under vikingatiden en mäktig man vid namn Knobbur på gården Hau på norra Gotland, &c, &c...” Men att hitta sägnen i fråga har visat sig vara omöjligt. Men det behöver absolut inte betyda att Knobbur inte funnits.

Alltså: Under vikingatiden bodde det en mäktig man vid namn Knobbur på gården Hau på norra Gotland. Hans skepp var det mycket snabbseglande ”Vindile”. När skeppet inte var ute på inkomstbringande resor låg det förtöjt i den skyddade viken Hau grönu nedanför gården.
Skyddad hamn.

Knobbur for vida omkring och handlade och härjade. Under en av sina färder lät han omvända sig till kristendomen. Väl hemkommen lät han bygga en kyrka, som ska ha varit den första i trakten. Trots den nya religionen begravdes Knobbur enligt gammal sed i en hög. När sentida kristna tog sten från högen påträffades ett extremt stort kranium, kanske tillhörande den mäktige Knobbur.

Tusen år senare är viken Hau grönu, och den skyddande Grönudden utanför, en av de märkligaste platserna på Gotland. Förutom stillheten och naturen finns här stenarna som skeppet ”Vindile” kan ha legat förtöjt vid (kartkoordinater 57,894554 19,020972). Dessutom en ödekyrkogård (kartkoordinater 57,898921 19,019894) från den tidigaste kristna tiden. På kyrkogården finns något som skulle kunna tydas som en uppbruten grav. Kanske var det här Knobbur fick den sista vilan.
Förtöjningsstenar?
Hövdingens grav?

”Vindiles” rykte lever vidare och blev namnet på den första snabbfärjan, en katamaran, mellan Gotland och Sverige. Sommaren ilade den fram och tillbaka över Östersjön. Tyvärr var den inte anpassad för den krabba sjön och både besättning och resenärer mådde stundtals minst sagt dåligt. Det blev bara en säsong.

Fakta/läs mer
Theodor Erlandsson: ”Knobbur på Hau och hans efterkommande” i Gotlands Allehandas julbilaga 1944
Gotländskt arkiv 1987

Ingmar Jansson (red): ”Gutar och vikingar”, Statens historiska museum, 1983





Ulf Lundells runsten

StorstockholmPosted by Mats Areskoug Fri, September 15, 2017 11:16:32

I ”Öppna landskap” sjunger Ulf Lundell om att lägga en krans av löv ”vid närmsta sten, där runor ristats för vår skull…”. Sedan nästan 35 år tillbaka går det bra att lägga kransen vid Lundells egen runsten (kartkoordinater 59.33678, 18.28295) nära hans barndomshem i Saltsjö Boo.

Stenen restes 1983 av bandmedlemmarna efter Kär och galen-turnén. Runorna lär betyda ”Öppna landskap” och sedan namnen på musikerna. Ulf Lundell berättade själv om runstenen i Sommarprogrammet 1983.
För finsmakaren kan tilläggas att Lundell växte upp på Hagvägen 5 i Mensättra. Tiden i området är beskriven i Sommarprogrammet 1982 och naturligtvis i debutromanen ”Jack”.

Fakta/läs mer
Linda Thörner: ”Rensättra. Kulturmiljöanalys”, Nacka kommun, 2016.

Andra udda ristningar på Osevärdheter:
Dagen då det blev helt ute med runstenar
Oden och Tor i Bromma
Solnedgångar, månnedgångar och annat kosmiskt





Spänning i världsklass

BergslagenPosted by Mats Areskoug Wed, August 30, 2017 09:48:02

Efter andra världskriget tog samhällsutbyggnaden och höjningen av levnadsstandarden fart på nytt. Och det behövdes el, mycket el.

För att få växelström från vattenkraftverken i norr till förbrukarna i söder byggdes ett världsunikt högspänningsnät. Först ut var linjen HarsprångetHallsberg som stod helt klar 1952. När den togs i bruk var det världens första 380 kV-ledning. Ett faktum som naturligtvis dokumenterades på ett vykort från byn Mårdshyttan (kartkoordinater 59.65913, 15.07763) där ledningen passerar.

Efter att ha beundrat vyn kan man begrunda några fakta:
• Ledningens längd: 954 km
• Antalet stolpar: 2.944
• Stolparnas totalvikt: 23.740 ton
• Max spännvidd mellan två stolpar: 555 m

Tack till kollega Adam Söder för tipset och kopian av vykortet

Fakta/läs mer:
”Sveriges första 380 kV ledning: Harsprånget–Hallsberg”, Kungl Vattenfallsstyrelsen, 1951.
”The Swedish 380 kV system”, Kungl Vattenfallsstyrelsen, 1960.

Läs på Osevärdheter om barnkolonin i Mårdshyttan: Försvunnen funkis i Bergslagen





Spetsteknik i Malmö

Övriga SverigePosted by Mats Areskoug Tue, August 15, 2017 07:03:03

Det finns inget som säger att en bunker inte kan se ut som en tjock penna stående med spetsen uppåt. Fråga Leo Winkel (1885–1981). Det fiffiga med en sådan konstruktion är att den fallande bomben liksom studsar bort från bunkern.

I Sverige finns en enda spetsbunker. (I konstruktören Winkels hemland Tyskland är det av flera orsaker betydligt fler.)
Bunkern i Sverige uppfördes på Kockums område i Malmö, troligtvis 1940. (Kartkoordinater 55.61200, 12.99085) Kanske valde man ett skyddsrum ovan jord för att det skulle vara riskabelt med ett under jord så nära vattnet. Det 18 meter höga tornet skulle skydda drygt 100 personer.

I dag pryder byggnadsverket verkligen sin plats i den moderna stadsdelen Västra hamnen. Och vem vet hur framtiden ser ut – kanske kan det vara bra med en bunker bland alla kaféer.

Läs på Osevärdheter om Korvlinjen i runt Stockholm: En hård korv i skogen



Next »