Oskyltat

Oskyltat

Välkommen till Oskyltat!

På bloggen Oskyltat hittar du sevärdheterna du inte visste att du ville se – de som sällan är utmärkta med en skylt. Oskyltat är en direkt fortsättning på bloggen Osevärdheter som jag 2010–2017 hade hos Dagens Nyheter. De 235 inläggen hos DN är fortfarande tillgängliga via denna länk. Oskyltat finns även som grupp på Facebook.

Hör gärna av er med synpunkter och förslag. Sprid länken till bloggen och dela inläggen på Facebook. Jag gör detta i första hand för min egen skull, men det är alltid roligare om det finns någon som tar del av vad man skriver.

Mats Areskoug
areskoug(at)telia.com

Nygammalt hos riddare Snakenborg i Hästholmen

Övriga SverigePosted by Mats Areskoug Mon, January 15, 2018 05:58:00

Riddaren Gerhard Snakenborg är utan tvekan staden Hästholmens mest kända invånare. Enligt dokumenten regerade denne hjältekonung Albrekts (av Mecklenburg) man i en borg i den lilla staden vid Vätterns östra strand i slutet av 1300-talet.

Hästholmen, omedelbart söder om Omberg, var under medeltiden en viktig hamn för transporterna över Vättern. Så viktig att den under 1300-talet räknades som en av rikets städer. Sedan drabbades orten av Birgitta-effekten. Den heligas religiösa centrum Vadstena, två mil norrut, tog över som viktigaste hamnen på sjöns östra sida. Hästholmen försjönk i törnrosasömn tills järnvägen väckte den på 1800-talet.

Nu är Hästholmen en sovstad med touche av badort. Av den medeltida storhetstiden återstår intet. Klippholmen (kartkoordinater 58.27965, 14.63448) där riddaren Snakenborg hade sin borg är idag en halvö intill hamnen. Silon och magasinet på platsen påminner på håll lite om ett medeltida, men inget är evigt. Under våren 2018 rivs anläggningen för att ge plats åt bostäder.
Magasinen i hamnen en höstdag 2005.

De nya husen ska utformas så att de påminner om magasinet och silon – som på håll påminner lite om... Det är inte helt otänkbart att riddaren Snakenborg hade känt sig hemma i det nya Hästholmen.

Fakta/läs mer
Henrik Klackenberg: ”Hästholmen. Medeltidsstaden 59”, Riksantikvarieämbetet, 1984

Läs om andra före detta städer på Osevärdheter
Karl Johans stad
Järle
Norra förstaden
Trosa (första platsen)
Karl Gustavs stad/Eskilstuna fristad
Brätte
Kungahälla
Nya Lödöse
Gåsekil
Berga
Elleholm
Avaskär
Åhus
Lomma

Ståtligt skånskt slott revs efter bara hundra år

Övriga SverigePosted by Mats Areskoug Thu, November 30, 2017 19:15:04

Det var en gång en man (av typen friherre) som tyckte att han var värd ett nytt slott. Arwid Kurck köpte gården Rynge nordväst om Ystad och satte igång. I mitten av 1860-talet stod det storslagna slottet av tegel klart. Dessutom engelsk park med slingrande gångar och en stor damm.
Slottet 1928. Foto Oskar Bladh, från Nordiska museets arkiv (CC BY-NC-ND 4.0)

Men underbart kan vara kort. 1946 avled den sista medlemmen i släkten Kurck. Slottet stod obebott och förfallet satte in. 30 år senare revs byggnaden eftersom den ansågs utgöra en fara för spänningssökande besökare.
Dammen 2017.

150 år efter slottets färdigställande finns inte mycket av prakten kvar. Av slottet återstår en stor stenhög. Det tydligaste beviset på platsens märkliga historia är den ”välbevarade” dammen med sina näckrosor (kartkoordinater 55.48784, 13.66685).

Fakta/läs mer
Sjörup-Vallösa byalags hemsida





Ruin av E4-rastplats i Småland

Övriga SverigePosted by Mats Areskoug Wed, November 15, 2017 19:18:13

Vet man var den ligger så går det att skymta den bakom betongsuggorna från E4 på vägen norrut mellan Huskvarna och Gränna. För en rejäl besiktning rekommenderas dock den parallella grusvägen. Den avstängda rastplatsen Öland (kartkoordinater 57.95844, 14.35390) är en av Sveriges få motorvägsruiner.

Efter en kortare promenad genom en hästhage belönas man rikligt. Växtligheten är på väg upp genom asfalten. Parkeringsplatsens markeringar finns kvar tillsammans med en och annan belysningsstolpe. Allt tiotalet meter från motorvägens brus.

Enligt Trafikverket anlades rastplatsen antagligen i början av 1970-talet för att stängas cirka 30 år senare. En av orsakerna till stängningen var den låga standarden, bland annat saknades toaletter. Det har diskuterats att öppna rastplatsen på nytt, men det har bland annat fallit på att den ligger undanskymd och skulle kännas otrygg.

Läs om andra svenska motorvägsruiner på Osevärdheter
Motorvägen som bidde en tummetott
Vem räddar Årstalänken?



Sveriges äldsta betongbro

Övriga SverigePosted by Mats Areskoug Sun, October 15, 2017 17:58:39

Den som strosar runt i Rom kan njuta av antika betongkonstruktioner. Den som strosar runt i skånska Jordberga kan njuta av Sveriges äldsta bevarade betongbro (kartkoordinater 55.41465, 13.40375).

Bron kan knappast tävla med de antika konstruktionerna i skönhet, men den stensatta landsvägen mellan godset Jordberga och det nedlagda och rivna sockerbruket är vacker. Bron byggdes 1887 och var då den andra betongbron i Sverige. Den första, som numer är riven, byggdes över Skräbeån vid Bromölla 1874.

Fakta/läs mer
Länsstyrelsen i Skåne: Broar







Spetsteknik i Malmö

Övriga SverigePosted by Mats Areskoug Tue, August 15, 2017 07:03:03

Det finns inget som säger att en bunker inte kan se ut som en tjock penna stående med spetsen uppåt. Fråga Leo Winkel (1885–1981). Det fiffiga med en sådan konstruktion är att den fallande bomben liksom studsar bort från bunkern.

I Sverige finns en enda spetsbunker. (I konstruktören Winkels hemland Tyskland är det av flera orsaker betydligt fler.)
Bunkern i Sverige uppfördes på Kockums område i Malmö, troligtvis 1940. (Kartkoordinater 55.61200, 12.99085) Kanske valde man ett skyddsrum ovan jord för att det skulle vara riskabelt med ett under jord så nära vattnet. Det 18 meter höga tornet skulle skydda drygt 100 personer.

I dag pryder byggnadsverket verkligen sin plats i den moderna stadsdelen Västra hamnen. Och vem vet hur framtiden ser ut – kanske kan det vara bra med en bunker bland alla kaféer.

Läs på Osevärdheter om Korvlinjen i runt Stockholm: En hård korv i skogen