Oskyltat

Oskyltat

Välkommen till Oskyltat!

På bloggen Oskyltat hittar du sevärdheterna du inte visste att du ville se – de som sällan är utmärkta med en skylt. Oskyltat är en direkt fortsättning på bloggen Osevärdheter som jag 2010–2017 hade hos Dagens Nyheter. De 235 inläggen hos DN är fortfarande tillgängliga via denna länk. Oskyltat finns även som grupp på Facebook.

Hör gärna av er med synpunkter och förslag. Sprid länken till bloggen och dela inläggen på Facebook. Jag gör detta i första hand för min egen skull, men det är alltid roligare om det finns någon som tar del av vad man skriver.

Mats Areskoug
areskoug(at)telia.com

Ståtligt skånskt slott revs efter bara hundra år

Övriga SverigePosted by Mats Areskoug Thu, November 30, 2017 19:15:04

Det var en gång en man (av typen friherre) som tyckte att han var värd ett nytt slott. Arwid Kurck köpte gården Rynge nordväst om Ystad och satte igång. I mitten av 1860-talet stod det storslagna slottet av tegel klart. Dessutom engelsk park med slingrande gångar och en stor damm.
Slottet 1928. Foto Oskar Bladh, från Nordiska museets arkiv (CC BY-NC-ND 4.0)

Men underbart kan vara kort. 1946 avled den sista medlemmen i släkten Kurck. Slottet stod obebott och förfallet satte in. 30 år senare revs byggnaden eftersom den ansågs utgöra en fara för spänningssökande besökare.
Dammen 2017.

150 år efter slottets färdigställande finns inte mycket av prakten kvar. Av slottet återstår en stor stenhög. Det tydligaste beviset på platsens märkliga historia är den ”välbevarade” dammen med sina näckrosor (kartkoordinater 55.48784, 13.66685).

Fakta/läs mer
Sjörup-Vallösa byalags hemsida





Ruin av E4-rastplats i Småland

Övriga SverigePosted by Mats Areskoug Wed, November 15, 2017 19:18:13

Vet man var den ligger så går det att skymta den bakom betongsuggorna från E4 på vägen norrut mellan Huskvarna och Gränna. För en rejäl besiktning rekommenderas dock den parallella grusvägen. Den avstängda rastplatsen Öland (kartkoordinater 57.95844, 14.35390) är en av Sveriges få motorvägsruiner.

Efter en kortare promenad genom en hästhage belönas man rikligt. Växtligheten är på väg upp genom asfalten. Parkeringsplatsens markeringar finns kvar tillsammans med en och annan belysningsstolpe. Allt tiotalet meter från motorvägens brus.

Enligt Trafikverket anlades rastplatsen antagligen i början av 1970-talet för att stängas cirka 30 år senare. En av orsakerna till stängningen var den låga standarden, bland annat saknades toaletter. Det har diskuterats att öppna rastplatsen på nytt, men det har bland annat fallit på att den ligger undanskymd och skulle kännas otrygg.

Läs om andra svenska motorvägsruiner på Osevärdheter
Motorvägen som bidde en tummetott
Vem räddar Årstalänken?



Sveriges äldsta betongbro

Övriga SverigePosted by Mats Areskoug Sun, October 15, 2017 17:58:39

Den som strosar runt i Rom kan njuta av antika betongkonstruktioner. Den som strosar runt i skånska Jordberga kan njuta av Sveriges äldsta bevarade betongbro (kartkoordinater 55.41465, 13.40375).

Bron kan knappast tävla med de antika konstruktionerna i skönhet, men den stensatta landsvägen mellan godset Jordberga och det nedlagda och rivna sockerbruket är vacker. Bron byggdes 1887 och var då den andra betongbron i Sverige. Den första, som numer är riven, byggdes över Skräbeån vid Bromölla 1874.

Fakta/läs mer
Länsstyrelsen i Skåne: Broar







Spetsteknik i Malmö

Övriga SverigePosted by Mats Areskoug Tue, August 15, 2017 07:03:03

Det finns inget som säger att en bunker inte kan se ut som en tjock penna stående med spetsen uppåt. Fråga Leo Winkel (1885–1981). Det fiffiga med en sådan konstruktion är att den fallande bomben liksom studsar bort från bunkern.

I Sverige finns en enda spetsbunker. (I konstruktören Winkels hemland Tyskland är det av flera orsaker betydligt fler.)
Bunkern i Sverige uppfördes på Kockums område i Malmö, troligtvis 1940. (Kartkoordinater 55.61200, 12.99085) Kanske valde man ett skyddsrum ovan jord för att det skulle vara riskabelt med ett under jord så nära vattnet. Det 18 meter höga tornet skulle skydda drygt 100 personer.

I dag pryder byggnadsverket verkligen sin plats i den moderna stadsdelen Västra hamnen. Och vem vet hur framtiden ser ut – kanske kan det vara bra med en bunker bland alla kaféer.

Läs på Osevärdheter om Korvlinjen i runt Stockholm: En hård korv i skogen